Gammal och trött retorik
26 oktober , 2008
Efter min förra post så tänker jag nu avhandla lite modern historia. Jag ska ta mig en titt på teknikutvecklingen och dess konsekvenser för… många saker. Det jag postar är en utveckling och fördjupning av en del av en presentation om fildelning, kreativitet, internet och övervakning som jag höll för norska Senterungdommen för några veckor sedan. Om det är nån annan som är intresserad av att höra den presentationen maila mig på jan.lindgren(at)piratpartiet.se eller skriv en kommentar till den här posten så går det säkert att ordna nåt.
Meningen med den här posten är att belysa fildelningen ur ett historiskt perspektiv och för att göra det så behöver vi gå några år bakåt i tiden. För att vara aningen mer exakt så behöver vi gå tillbaka till slutet av 1800-talet och det självspelande pianot. Det var en uppfinning som växte fram under 1800-talet, men som inte blev riktigt bra förrän mot slutet av det århundradet. Så varför drar jag upp det i en post om fildelning? Jo, för att när det självspelande pianot hade blivit tillräckligt bra i början av 1900-talet så ansåg vissa att det skulle vara ett hot mot musiker. De skulle inte längre direkt behövas om pianona kunde ta över. Istället var det det självspelande pianot som la grunden för musikbranschen som vi känner den idag.
Nästa stopp i historien sker på 30-talet, när radion gör sitt intåg. När radion kom så kunde ju folk lyssna på musik via den! Och då skulle folk inte behöva lyssna på levande musik utan nöja sig med radion. Det gick till och med så långt att flera företag fick sina största artister att skriva på papper om att de inte skulle uppträda på radio.
Sen tar vi och hoppar framåt till det att kopiatorn blir en stor succé (50 till 70-talet). Kopiatorn? Jupp, kopiatorn. För kopiatorns intåg innebar ju att det blev mycket billigare att kopiera en hel bok än att köpa den och det skulle innebära slutet för böcker eftersom om ingen vill köpa böcker så kan ju författare inte leva på att skriva. Och hur skulle författarna få betalt?
Innan vi går vidare till nästa stora kontrovers så vill jag inflika att nu kommer det tydligen återigen inte att skrivas några böcker i framtiden eftersom böckerna kan delas på nätet och eftersom författarna inte kommer få betalt så kommer de sluta skriva. Låter det bekant?
Sen hoppas vi fram till 1979 och discoavgiften. Vad är detta? Jo, när disco började bli stort så blev musikerförbundet rädda om sina medlemmar och kräva att alla discon skulle betala en avgift. Varför? Jo, för discona använde sig inte av liveband utan av inspelat material och det skulle innebära slutet för dansbanden. Börjar historien låta bekant? Om inte så kommer snart några fler försök.
Nästa hopp i historien blir ännu kortare. Den här gången nöjer jag mig med att hoppa till början av 80-talet. Vad händer då? Jo, då lanseras en kampanj vars logga många som läser det här kommer vara bekanta med.
Det är samma logga som Piratbyrån och The Pirate Bay har använt sig av genom åren. Vad handlar det då om?Jo, nu har kassettbanden slagit igenom ordentligt och folk gör nåt riktigt hemskt! De spelar in musik från radio, och inte bara gör kopior på den musiken utan de kopierar till höger och vänster musik som de har köpt! Det här kommer innebära slutet för musikbranschen! Eftersom folk kan kopiera musiken så kommer de inte vilja betala för den och då kommer ju artisterna inte kunna få betalt och då kommer ingen nånsin att göra nån mer musik. Låter det bekant nu? (Vän av ordning som jag är vill jag påpeka att kontroversen om kassettbanden började redan på 70-talet, men det var under början av 80-talet som den här kampanjen drogs igång). Den här kampanjen var en av anledningarna till att vi i Sverige sen fick en kassettersättningsavgift som numer är omdöpt till privatkopieringsersättning och som även innefattar CD, DVD och mp3-spelare.
Är det kanske nån som börjar se ett mönster här?
Vi stannar kvar ett tag i början av 80-talet så att jag kan ge er följande lilla guldklimp:
”I say to you that the VCR is to the American film producer and the American public as the Boston strangler is to the woman home alone.”
Den kommer från Jack Valenti, som dåvarande chef för MPAA och året är 1982. Och vad handlade det om då? Joo… han hade insett att om folk kunde använda sina videoapparater för att göra kopior på filmer och dela med sig till folk så skulle Hollywood gå under. Vi skulle aldrig mer få några fler filmer. Om nån undrar hur det gick så… innan VHS ersattes med DVD så var försäljningen av VHS det som drog in mest pengar till filmbranschen, mer än biobesöken.
Nu var det stilla ett tag – när CD ersatte kassettband och DVD ersatte VHS så kom det inte några högljudda rop om katastrofer och undergångar eftersom det var musik- och filmbranschen som hade kontrollen över det hela. Till en början.
Man skulle kunna tro att jag nu ska ta upp fildelning, men nejdå. Nästa ämne belyses bäst med följande citat:
”CD burning is a problem that is really undermining sales,”
Det fina citatet kommer från Mitch Bainwol som uttalade sig i egenskap av chef för RIAA. För om folk får tillgång till tomma kassettband CD-skivor så kan de göra kopior av de köpta kassettbanden CD-skivorna till sina kompisar som då inte har något som helst intresse av att köpa egna kassettband CD-skivor med sina favoritartister. Det här kommer i längden leda till att ingen nånsin mer kommer köpa ett kassettband en CD-skiva och det kommer betyda att artister inte får några pengar och inte kan leva på att göra musik. Det riktigt intressanta med det här uttalandet är att det är från 2005. Och jag som trodde att fildelningen var det stora hotet mot musikbranschen ända sen Napster?
Och sen… sen har vi fildelningen och mp3-spelarna. Jag tänker inte gå in allt för mycket i detalj, för jag misstänker att de flesta av er vet en hel del om det ämnet redan. Men det intressanta är ju argumenten mot fildelning som framförs. Nämligen att eftersom folk kan ladda ner gratis från nätet så kommer ingen nånsin igen vara intresserad av att köpa musik och då kommer artisterna inte få betalt och då kommer ingen kunna leva på att göra musik och då kommer all musik att försvinna. Det samma ska tydligen gälla film, böcker och annat som går att fildela.
Ni får ursäkta mig om jag inte riktigt tror på storföretagen när de ännu en gång påstår att undergången är nära. När de återanvänder samma gamla trötta argument som har använts ett antal gånger de senaste 100 åren och som varenda gång har visat sig vara felaktiga.
Pingat på Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om mpaa, riaa, fildelning, pirat, idioti, politik, film, musik, piratjägarlagen, antipiratlagen, upphovsrätt
Bloggat om Antipiratlagen Ipred1 nyligen: Christian Engström, Opassande, Anna Troberg, Jens O., Jan Lindgren, Sidvind, Rick Falkvinge, Opassande, Staffan Danielsson, Jan Lindgren, Andra Sidan, Christopher Kullenberg, Rick Falkvinge, Opassande, Rejås Blog, Jan Lindgren, Henrik Alexandersson, Opassande, Rick Falkvinge, Jens O., Rasmus Fleischer, Urban Cat, Piratbyrån, Jan Lindgren, Opassande, Jan Lindgren, Jan Lindgren, Jan Lindgren, Jan Lindgren, Anna Troberg, Christian Engström, Lars Holmqvist, Folkpartiet Eslöv, Rick Falkvinge, Opassande, Anna Troberg, Rick Falkvinge, Opassande, Jonatan Kindh, Rick Falkvinge, Opassande, Annarkia, Illinoise, Andra Sidan, Beta Alfa, Drottningsylt, Argast Nu, Angie Roger, Tommy K Johansson, Martin Otyg, Rose-Mari Södergren, Charlotte Wiberg, Satmaran, Dick Bengtson, Insane Clowns, Tommy K Johansson, Nihao Kenny, Mikael Persson, Ung Vänster, Mikael von Knorring, Urban Cat, Anders Widén, Mackan Andersson, Johan Lindahl, Mary X Jensen, Marcin de Kaminski, Urban Cat, Nätkoll.se, Tommy K Johansson, Scaber Nestor, David Wienehall, Christopher Kullenberg, TANGO FÖR ENBENTA, Mattias Swing, Mikael Nilsson, Argast Nu, Wilhelm Svenselius, Peter Soilander, SVT Opinion, Farmor Gun, Mary X Jensen, Daniel Brahneborg, Insane Clowns, Rasmus Fleischer, Mattias, Daniel Brahneborg, Bitchslap Barbie, Karl Sigfrid, Mikael Persson, Svensson, Mikael von Knorring, Urban Cat, Henrik Alexandersson, Satmaran, Rick Falkvinge, Daniel Scythe, Rick Falkvinge, David Wienehall, Mattias Bjärnemalm, Klibbnisse, Christopher Kullenberg, Jinge, Henrik Alexandersson, Svensson, Bitchslap Barbie, Anna Troberg, Dumheterna, Christian Engström, Hans Engnell, Josef, Rasmus Fleischer. Bloggdata från knuff.se.
Gammelmedia om Piratjägarlagen, Antipiratlagen, Ipred1 nyligen: Mikael von Knorring: Piratjägarlagen öppnar för hot och utpressning (SVT), Ett bubblande uppror bland bloggare (Aftonbladet), Bloggare rasar mot antipiratlag (Aftonbladet)







26 oktober , 2008 at 10:32
Kanonbra postning, janne. Tror att jag kommer att referrera till den rätt ofta!
26 oktober , 2008 at 11:20
Tackar.
Jag hoppas du och andra kommer göra det – det var liksom meningen med både den här och den förra posten.
26 oktober , 2008 at 12:39
[...] Lindgren har satt ihop en ultimat historik över teknikutvecklingen och den vidhängande [...]
26 oktober , 2008 at 13:21
Discoavgiften finns ju (den heter Sami-avgift), så hur vet vi att musiken inte skulle ha dött utan den?
26 oktober , 2008 at 14:16
Sant, sant… Glömde nämna att avgiften drevs igenom. Tja… jag vågar mig på en vild gissning och tror att musiken hade överlevt utan den avgiften.
26 oktober , 2008 at 14:49
[...] Missa heller inte den referenspostning som Janne gjorde nu på morgonen om en hundraårig historik av framstegsmotstånd från upphovsrättslobbyn. [...]
26 oktober , 2008 at 15:35
Var det inte även starka protester när ljudfilmen kom? Ljudfilmen skulle nämligen göra de biografmusiker som spelade till stumfilmerna arbetslösa. Och hur skulle det då gå?
Amerikanska musikerförbund hade även starka protester och ville förbjuda trummaskiner när de kom. Trummaskiner skulle göra trummisar arbetslösa. Och hur skulle det då gå?
Ja, det finns säkert många fler exempel på hur ny teknik hotar gamla affärsmodeller. Problemet nu är att de som föröker hålla kvar vid den föråldrade affärsmodellen att sälja plastbitar för 200 kr med två stycken genomproducerade låtar och åtta utfyllnadslåtar har haft för mycket politik påverkanskraft!
Hade de gamla resebyråerna haft samma politiska påverkanskraft hade vi inte fått boka resor via internet! För hur skulle det annars gå för resebyråbutikerna?
Och hade företaget Stockholms Is haft samma politiska påverkanskraft som plastbitsundustrin så hade det varit straffavgifter på kylskåp! Stockholms Is hade en mängd små blå bilar som körde ut is till kunder och hur skulle det gå för det företaget när kylskåpen kom?
För ett land är det mycket viktigt att affärsmodeller som är föråldrade INTE hålls vid liv på konstgjord väg (genom lagar osv).
Och den nya tekniken gör visserligen att vissa affärsmodeller rasar ihop (som plastbitsindustrin håller på att göra), men som regel så ger ny teknik möjligheter till ännu fler nya affärsmodeller.
/Erik S
26 oktober , 2008 at 15:41
[...] hela nittonhundratalet har storföretagen inom underhållningsbranschen konsekvent motsatt sig varje teknisk nyhet, och påstått att den skulle innebära slutet för kulturen i världen. De har aldrig haft rätt, [...]
27 oktober , 2008 at 00:44
Grym post!
Säjer som Emma; den här kommer jag länka till, BIG TIME!
Tack för din tydlighet, noggrannhet & skarphet!
27 oktober , 2008 at 02:36
[...] frågan är om piratjägarlagen kommer att fungera. Som PiratJanne visat är det svårt att med enstaka kampanjer komma åt pirater som använder självspelande [...]
27 oktober , 2008 at 10:46
@Erik
Heh… det har jag inte hört innan, men det förvånar mig inte.
Det är ju det som är det hela. Det har kommit ny teknik och istället för att uppdatera sina gamla och förlegade affärsmodeller till den nya tekniken så försöker de anpassa tekniken till de gamla modellerna. Det funkar bara inte.
@urban cat
Tackar! Den här posten är gjort för att länkas till.
28 oktober , 2008 at 00:46
Definitivt nåt att länka till!
Tackarsombugarochbockar!
28 oktober , 2008 at 10:12
Vassegod.
Och tack själv.
28 oktober , 2008 at 20:30
[...] Opassande, Hellre upplyst än nedsläckt, Kurvigheter, Christian Engström, Rick Falkvinge, Jan Lindgren, Christian Engström, Enligt Min Humla, Opassande, Anna Troberg, Jan Lindgren, Välkommen [...]
28 oktober , 2008 at 20:51
Haha, älskar din retorik. Tänkvärt och knivskarpt.
Dessutom håller jag med dig. Får nog lägga upp den här bloggen i mina favoriter!
28 oktober , 2008 at 22:31
Tackar. Med smicker/beröm kommer man långt.
Och jag är glad att du håller med mig.
29 oktober , 2008 at 18:44
[...] allt därimellan, Jens O., Argast Nu, Christian Engström, Kurvigheter, Rick Falkvinge, babilou.se, Jan Lindgren, Att älska Alex Schulman, Christian Engström, Urban Cat, Lemeno, Opassande, Satmaran, Anna [...]
31 oktober , 2008 at 00:08
[...] industrin att sätta sig på tvären, blev det nog bäst ändå: “Ni var ju till och med emot självspelande pianon!” Kalle Larsson gjorde bra ifrån sig också, särskilt när han poängterade att man inte [...]
31 oktober , 2008 at 08:40
[...] Beta Alfa, PROS – a pain in the ass, Christian Engström, Rick Falkvinge, Magazine HumbleBee, Jan Lindgren, SVT Opinion, Temet Nosce, Kurvigheter, Christian Engström, Mikael Nilsson, Urban Cat, Opassande, [...]
31 oktober , 2008 at 16:06
[...] Beta Alfa, PROS – a pain in the ass, Christian Engström, Rick Falkvinge, Magazine HumbleBee, Jan Lindgren, SVT Opinion, Temet Nosce, Kurvigheter, Christian Engström, Mikael Nilsson, Urban Cat, Opassande, [...]
2 november , 2008 at 17:03
[...] Opassande, Isacco, Urban Cat, Händelsehorisont, Satmaran, Christian Engström, Rick Falkvinge, Jan Lindgren, Christian Engström, Mikael von Knorring, frendo.se, Opassande, SVT Opinion, Anna Troberg, Jan [...]
28 januari , 2009 at 22:20
[...] är det så att historiskt sett så har den här situationen, rädslan för nya tekniker, uppstått gång efter annan. Varje gång [...]
16 april , 2009 at 06:31
[...] över “kulturdödare” — allt från kassettbandshot till stumfilmsorkestrar. Janne Lindgren gjorde en liknande lista för ett tag sedan, där det självspelande pianot finns omnämnt som hot mot [...]
16 april , 2009 at 10:18
Finns det inte väldigt mycket färre dansband nu än på 70-talet? Du kan väl inte ta upp det som ett ropa varg-exempel om katastrofen hände? (Att jag själv tycker att det var ett steg i rätt riktning är en annan sak).
16 april , 2009 at 15:17
Nu vet jag ärligt inte om hur mycket förre dansband det är nu, än förr men dansbanden lever ju uppenbarligen kvar eller hur? De finns kvar.
Men låt oss säga att de är mycket färre nu än vad de var för 30 år sen. Vi kan t.o.m. gå så långt att säga att de dör ut om några år (jag hittar på det). Betyder det att det är fildelningens eller disconas fel? Eller är det kanske så att människor har tappat intresse för dansbandsmusiken?
Bara för att det verkar finnas ett samband så betyder det inte nödvändigtvis att det faktiskt gör det. Och sambandet behöver dessutom inte gå åt det håll man tror eller så kan det ha andra orsaker.
Vi som samhälle utvecklas hela tiden och att tro att nåt som är populärt idag kommer vara om det om 30 år (eller ens 10) är i mina öron befängt. Opera var hur stort som helst för bara en hundra år sen, men idag är folk knappt intresserade. Betyder det att nån har ”snott” intäkterna från operan eller bara att samhället har förändrats?
17 april , 2009 at 11:10
[...] som utger sig för att ha en utbildning i Historia klarar av att se den näst intill dialektiskt tydliga trenden som det nuvarande skeendet utgör en del av. Men, för att parafrasera Havamal, “Där [...]
21 april , 2009 at 23:49
[...] sätt, så vore deras galenskaper ganska underhållande. (Precis som Emma vill jag flagga för att Janne Lindgren gjorde en likadan lista i [...]
22 april , 2009 at 07:30
[...] andra heter Gammal och trött retorik och går igenom historiens gång från slutet av 1800-talet fram tills idag. Jag tar en titt på [...]
17 maj , 2009 at 00:23
1948 lanserades LP:n av Columbia i USA. 1950 introducerades de i Storbritannien. Varför två års väntan? Den brittiska chefen för EMI tyckte att det var ont och dåligt och vägrade ta hem de nya vinylskivorna, och efter två års tvekan smet Decca före och började med ”long play” här i europa.
Skivbranschens idioter har till och med kämpat mot sig själva i sin iver att inget någonsin skall förändras! Stenkakor med tre minuters speltid borde fortfarande duga åt alla.
Faktum är att vinylsingeln uppfanns samtidigt av RCA och de gjorde MED FLIT sin produkt inkompatibel med konkurrentens skivor genom att ha ett större centrumhål. De lät alltså kunden sitta i kläm mellan två format för att själva tjäna så mycket som möjligt och låsa kunderna till sin egen ”plattform”.
Skivindustrin har alltid spottat kunderna i ansiktet. Bastards!
14 juli , 2009 at 10:58
[...] kraftfullt som man idag motarbetar piratkopiering på nätet, och med samma argument som i dag (Jan Lindgren, Stefan Stenudd). Det var bara bland Andreas Ekströms jämnåriga som det var allmänt accepterat. [...]
9 oktober , 2009 at 17:27
Det fanns fler dansband i Sverige 1979 än 2009, ja. Kring 1978-1979 slog discomusiken ut de flesta halvtidsdansbanden, kvar finns nästan bara heltdsdansbanden.