Hur mediabranchen överlever fildelningen

Varje gång nån har kommit dragandes med påståendet att The Pirate Bay drar in miljoner på annonsintäkter så har jag slagits av tanken: Varför drar inte antipiraterna igång en egen site och håvar in massa pengar på annonser? För faktum är att TPB är kontroversiella och oavsett hur mycket pengar de nu får in (eller inte får in, whatever) från annonserna så borde en mindre kontroversiell site kunna dra in fan så mycket mer. När jag återigen såg påståendet härom dan så dök tanken upp, men den försvann inte utan den utvecklades. Jag vet nu hur alla som lever på exemplarframställning skulle kunna överleva i den digitaliserade fildelningsvärlden – jag kanske skulle åka till USA och ta patent på det. 😉 😀

Personligen skulle det göra mig mindre om några korrupta företag gick under, men eftersom jag är övertygad om att ingen i ett sånt företag läser min blogg och än mindre skulle våga ta till sig det här förslaget så har jag inga problem med att posta det. Vi tar det i stegform så alla hänger med.

1) Sluta jaga fildelare. Nu. Genast. Ta bort fingret från avtryckaren. Ja, jag menar det. Inget förstör imagen för ett företag mer än att jaga fildelare. Och inget sabbar betalningsviljan hos potentiella kunder mer heller – tja, förutom DRM kanske. Vilket leder till steg 2.

2) Sluta upp med DRM-skiten. Och ja, det betyder också vattenmärkning. Förstår ni vad jag menar med att inget företag skulle gå med på det här? Och då har jag inte ens kommit till det mest drastiska i mitt förslag. 😀

3) Sätt upp en egen torrentsite. En som är på riktigt och inte bara fejk för att kunna stämma fildelare – och där försvann all chans att det här kommer att implementeras. 😀

Det är barnsligt enkelt. Om ett gäng glada killar från Sverige med små resurser kan driva världens populäraste torrentsite så borde ett gäng storföretag kunna skramla ihop till en site med riktigt feta resurser. Och se till att i stort sett allt material i världen finns där – utan DRM och vattenmärkning. Och så går vi vidare till hur vi får siten lönsam.

4) Börja med annonsörer. Som jag sa tidigare så borde en mindre kontroversiell site kunna dra till sig annonsörer som flugor till socker. Och med tanke på hur många som dagligen besöker siten så lär man kunna dra in tonvis med pengar bara på det. Men vi nöjer oss inte där. Oh, nej. Vi fortsätter med att implementera det Mark Pesce tipsade om redan 2005 – reklam inuti TV-serier och filmer. Nej, inte reklamavbrott utan bättre. Ni vet alla små saker i hörnen som förklarar vilken kanal man tittar på eller gör reklam för uppkommande TV-program? Vi är alla vana vid det vid det här laget och störs inte så jävla mycket av det. Tänk att McDonalds istället betalar för att synas i övre högra hörnet under fem minuter av varje avsnitt av Heroes. Hur mycket skulle inte det vara värt?

Men vi är så klart inte klara där. Man kan skapa ett konto på siten, men det går så klart att ladda ner utan konto. Ett konto ger dock en mängd olika fördelar och kommer i olika varianter. Dels så finns gratiskontot, men det finns även betalkonto där man betalar en överkomlig summa per månad och det kan även finnas olika nivåer på betalkonto. Vad ett konto ger är t.ex. snabbare nedladdning (gärna knuten till kontotyp eller ratio), en viss mängd gratis upload per månad (för att bättra på ration), multiplicerar all upload med nåt trevligt tal, möjligheten att välja filformat och bitrate och andra valmöjligheter (beroende på vad man vill ladda ner), tillgång till olika lotterier och säker mer saker som nån annan kan komma på. Och då kommer vi in på lotterierna. Där har vi det verkligt fina.

Alla företag har kontakter med stjärnor av olika slag och är det nåt folk vill så är det att antingen träffa sina idoler eller få deras autografer (eller så klart båda delarna). Varje månad har man ett lotteri där första vinsten är en ”dejt” med kändis/backstagepass till konsert/statistroll i TV-serie/annat som folk verkligen vill få uppleva – det finns många fler exempel som går att komma på om man tänker till. Och sen som 2-5:e pris så tar man nånting annat lite mer personligt med kändisen (varför inte ett samtal på fem minuter?) och sen på plats 6-25 så tar man personligen signerad merchandise och på plats 26-100 tar man nån merchandise. Folk kommer bli galna. Och exakt vad man gör i lotteriet och hur många som vinner nåt är ju inte på nåt sätt hugget i sten utan kan ändras för att locka mer folk.

Vill man dra in mer pengar så kan man ju så klart också sälja lotter till de här lotterierna. Säg att ett gratiskonto ger en lott, 50 spänn i månaden kontot ger två lotter, 100 spänn i månaden kontot ger 5 lotter osv. Men man kanske inte vill vara med i alla lotterier. Då kan man få spara lotter från ett lotteri till ett annat och också – om det är nåt speciellt man verkligen vill vinna så kan man köpa lotter till enbart det lotteriet för typ 50 spänn per lott eller nåt. Exakta priserna går ju att diskutera.

Sen i anknytning till sidan så har man så klart en merchandise shop som säljer allt möjligt – gärna nåt som går att göra mer personligt.

Jag är säker på att listan över betalfinesser kan göras ännu längre, men jag kommer inte på fler i skrivande stund. Det här var nåt jag spånade fram på max en kvart… Och om ett datorspelsföretag kan tjäna mer pengar på att göra ett spel gratis så borde musikbranschen kunna göra nåt liknande. Men vad vet jag – jag är ju inte en skivbolagschef…

Eller så kan man ju sluta ha dyra lägenheter bara för att cheferna ska kunna lägra 18-åringar och sluta slänga ut mängder av pengar på knark – vilket som ger mest klirr i kassan, välj själva.

Pingat på Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Advertisements
Det här inlägget postades i Allmänt, Fildelning, Pirat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Hur mediabranchen överlever fildelningen

  1. @collentine skriver:

    En väldigt bra utopi!

    Skulle vara bra för artister också när de kan sälja ”uppmärksamhet” eller merchandise direkt till sina fans via torrent-sidan.

    En bra möjlighet att pusha ut till ytterligare material från samma källa eller ”special-utgåvor”

  2. Björn Felten skriver:

    Det där låter som en variant på mitt aprilskämt från 2008. 🙂

  3. Ping: Ershags eskapader ~ Marknadsplan

  4. Tor skriver:

    Den där Mark Pesce-artikeln är intressant. Läste den för ett par år sedan. Jag antar dock att reklamen skulle behöva bestämmas i förväg vilket gör det svårare att optimera den för lokala annonsmarknader. Såvida inte svenskar föredrar att ladda hem versionen med svensk snarare än t ex. kroatisk reklam då förstås, vilket inte alls är omöjligt.

  5. Mackan skriver:

    Bra idé!

    Jag har föreslagit liknande lösningar för olika skivbolag vid ett par olika tillfällen (första gången för nästan 20 år sedan). Behöver jag säga att intresset varit svalt, för att inte säga direkt fientligt…

    /Mackan

  6. Björn Odlund skriver:

    Jättebra post, påminner om den här, du får väl hoppas Richie inte patenterat idén… 😉

  7. Ping: Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats

  8. Ludophile skriver:

    Skitbra skrivet! (men bransch stavas med ett s i, precis som nästan alla liknande ord, plansch, revansch, etc.)

  9. Mycket bra, Jan! Men tyvärr måste nog några stora drakar gå under, och några nya segla upp med den nya tekniken innan de flesta anammar det nya sättet att
    göra affärer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s