Folk har redan lyft fram Flattr, men jag tycker att projO säger det bäst:
Lite typiskt att den enda som gör något konkret åt ”problemet” med fildelning är en av ärkepiraterna själva; Peter Sundes nya tjänst Flattr finns nu i beta!
Pingat på Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om fildelning, betalt
Precis vad jag tänkte när jag första gången hörde talas om detta projekt. Varför kan inte den där gigantiska mångmiljardindustrin själva komma upp med en sådan här idé?
Om de lade alla resurser de lägger på advokater och rättegångar på kreativa människor och olika experiment på webben i stället, hade de då inte fått betydligt bättre förutsättningar att möta det framtida samhället?
Du och jag har ju redan varit inne på hur de skulle kunna ordna egna BT-sajter, men där finns det naturligtvis inget hopp om att de skall komma upp med något.
Och så anklagar en del ifrån gammelvärlden oss pirater för att vara negativa och emot allt, när det i stället visar sig att det är just piraterna som ständigt kommer upp med de innovativa lösningarna, ända sedan Napsters dagar.
Det är mycket man inte förstår…
Skrev ett svar som FF åt upp… *suckar*
Hursom. Om de hade satsat alla pengarna på hitta nya sätt så hade det get massa bra publicitet (istället för den dåliga) och de hade tjänat mångdubbelt på det.
Några borde slås i skallen med en cluebat…
Jag tror att det grundläggande problemet är att gammelindustrin inte har förstått (eller vill förstå) att grundförutsättningarna har ändrats radikalt. De försöker använda de metoder de är vana vid och som har fungerat tidigare och har inget som helst intresse eller förmåga att tänka i radikalt nya banor.
Med den bakgrunden så är det inte ett dugg förvånande att det är ”pirater” som står för nytänkande och konstruktiva försök att närma sig nya sätt att göra affärer. Det är trots allt de som har kunskapen om de nya förutsättningarna och intresset av att göra saker på ett annorlunda sätt.
Jupp, det stämmer väldigt väl.
Men det är inte nåt som är unikt för skivbranschen utan är nåt som gäller för de flesta branscher – i alla fall där man har aktiebolag.
Ett problem med aktiebolag är att företagets främsta uppgift blir att dra in pengar till sina aktieägare. Om då företaget har hittat en affärsmetod som gör det, så är det väldigt ovilligt att pröva nya metoder för att se om de funkar bättre. Det gör att den mesta utvecklingen sker av mindre och nya företag som inte har hunnit etablera sig. Och när de har etablerat sig och hittat sin nisch så lämnar de sällan den. Det är ett mönster som vi ser om och om igen.