Sen 2004 så anordnar DN varje år något som de kallar för Reklamcupen och det har nu blivit dags för årets upplaga. Att anmäla sig till tävlingen kostar 90000 och för det får man minst en helsida i DN (vilket i vanliga fall brukar kosta mycket mer). Går man vidare så blir det fler införanden på sidorna 3 eller 5. Det är reklam- och kommunikationsbyrån pmochco som kommer att göra annonsen. Vinnare utses av läsarna den 22 augusti, vilket är ganska bra timing om vår annons skulle vinna framgångar.
Men!
Vi har ett problem…
Det saknas pengar.
Det här skulle typiskt vara nåt som togs ur vår kampanjbudget, men den har helt enkelt inte råd med det. Som tur är så är vi pirater och är vana att klara oss på små medel och hitta på andra lösningar. Och det har vi gjort den här gången också.
Jag lägger 10000 från min budget (resten behövs för att förse folk med flygblad, foldrar och affischer) och sen så hittar vi 16 personer som lånar ut 5000 var till partiet. Det här är alltså ett lån vi pratar om som kommer att betalas tillbaka under 2011.
Jag tillbringade en eftermiddag tidigare i veckan med att ringa runt till lite aktiva pirater som jag känner för att få ihop pengarna och har fått 7 personer som har sagt att de ska låna ut och några till som kanske ska göra det.
Så jag behöver din hjälp!
Har du 5000 att låna ut? Känner du nån som du tror har det?
Svara på den här bloggposten eller maila mig på jan.lindgren(at)piratpartiet.se
Det här är ett jättebra läge för oss att synas i gammelmedia och nå ut med våra frågor till ett jättebra pris! Vi har inte råd att missa den här chansen!
Jan Lindgren
Kampanjledare
Pingat på Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om kampanj, reklam, annons, piratpartiet, pengar
Anordnat av gammelmedia!
Hur stor chans har vi att gå vidare ens om vi har den bästa annonsen?
Lika stor chans som att TPB skulle vinna första ronden i Tingsrätten?
Är tidigare vinnare sådana som generellt är stora reklamköpare?
Hur opartiska kan domarna förväntas vara?
Är det inte stor risk att detta är pengar i sjön?
Grejen är alltså att även om man inte går vidare, så är 90.000 ett bra pris för en helsida?
Har vi någon från reklam/pr-branschen som kan verifiera det, eller finns billigare och bättre sätt att få den reklameffekt en helsida ger?
Annars är det perfekt att vi söker efter vägar att nå ut.
Får man en helsida när man är med eller är priset en helsida? Har man bara chans att vinna en helsida för 90 000 kan du glömma det. Det lär nog vara en hel del finstilt i reglerna. Måste nog lusläsas så vi inte kastar bort pengar.
Man får en helsida och chans att vinna sju helsidor till.
Normalpriset utan rabatter för en helsida är ungefärligen mellan 200′ och 300′ beroende på vilken dag och vilken sida det handlar om, med rabatter kan man komma ner emot 150′ – 250′. 90′ för en sida med chans på sju helsidor till är alltså en riktigt bra deal, särskilt som själva tävlingen lär generera en del extra uppmärksamhet för deltagarna. Stoppa FRA-lagens helsida ifjol gav ett mycket bra gensvar, jag tror knappast den här ger mindre.
Jag ställer upp med fem tusen kronor.
Jag har för mig att listpriset på en helsideannons i DN ligger på 300 000 å uppåt och kompispris som vi fick isamband med FRA kostade partiet 250 000kr. PP får en nu för 90 000. Så det är ett väldigt billigt pris med chans till mycket mer gratis.
En helsida i DN gör mycket mer än vad man tror, och det är också där vi behöver synas. Långt ifrån alla i Sverige läser bloggar men väldigt många läser DN.
Gammelmedia ska man inte överskatta men verkligen inte heller underskatta.
Normalpris är runt 250k lite beroende på syfte och sida, ja. Jag fick dock ingen kompisrabatt för FRA-annonsen…
”som vi fick isamband med FRA kostade partiet 250 000kr.”
partiet stod inte för den kostnaden utan den anonyme donatorn som endast Mikael Nilsson vet vem det är…
Under ‘Regler’ står:
”Byrån anmäler en eller flera varumärkesannonser i helsidesformat för en befintlig kund.”
Vad betyder det ? Vem är ‘byrån’ ? Vem utformar annonsen ?
Vidare står det:
”Vinsten är en resa till New York för hela arbetsgruppen (5 personer) och kunden (2 personer).”
Vilka ingår i arbetsgruppen ?
Jag skulle inte satsa 90 000 kr på det utan att veta mer om vad som gäller.
Pingback: piratpartiet » Twitter Trends
Jag mailar dig.
Anders; som det står i första stycket — reklambyrån heter pmochco (min arbetsplats, in fact) som kommer att ta fram annonsen, och som sagt anmäla deltagandet.
Då är reklambyrån pålitlig och kommer göra ett strålande bra jobb. Härligt. Den 9 juni är sista anmälningsdag. Jag mailade igår med denna mailadress. PP. Jag har inte fått något svar än.
Det kommer att svida i plånboken, men jag kan ställa upp med ett sådant lån :).
Mejla mig med den informationen som kan behövas.
Stort tack! Mail med information kommer. 🙂
Till er som har mailat – ber om ursäkt om det har dröjt, men det har varit en del mail att svara på och annat att ta hand om. Nu har jag svarat på alla mailen. 🙂
Pingback: Uppdatering om Reklamcupen 2010 « Jan "PiratJanne" Lindgren
Det kanske är värt pengarna men jag förstår faktiskt inte upplägget.
Pingback: DoDNoNsos rorekoklolamomcocupop « Jan "PiratJanne" Lindgren