Spelindustrin förstör för spelindustrin…

Emma länkar mig till Per Strömbäcks lilla utbrott där han förklarar att piraterna minsann håller på att förstöra för dreamhack och hålla kvar Sverige i en digital stenålder.  Jag tänker inte tillbringa nån större tid med att analysera ”artikeln”, för det gör projO bra, men jag tänker ändå lyfta fram kärnan i ”artikeln” som är att:

Piraterna dödade det svenska musikundret.

Och

Låt inte piraterna förstöra Dreamhack också!

Det påståendet hänvisar givetvis till fildelningen och nedgången av försäljningen av CD-skivor, nån annan tolkning har jag svårt att göra. Det blir därför så oerhört roande när jag idag möts av en artikel i brittiska Guardian som har tittat på försäljningssiffror från 1999-2008. Den tittar på siffror för spelförsäljning (dator/TV-spel), CD-försäljning, DVD-försäljning och DVD-uthyrning. Och vad är resultatet?

Jo! Att den främsta skurken i CD-försäljningsraset är… spelbranschen!😀

Samtidigt som försäljningen av CD-skivor i Storbritannien har minskat med ungefär 30% så har försäljningen av spel mer än tredubblats!  Titta bara på grafen nedanför.

games-music-dvds

Det är också intressant att se att medan fildelningen är i full fart så har britterna spenderat mer och mer pengar för varje år på dessa saker. Man ser verkligen hur mycket fildelningen har förstört för branschen. Nu gäller det här visserligen bara Storbritannien, men jag skulle vara mycket förvånad om inte ungefär samma siffror gällde även här i Sverige. Så därför tycker jag att Per Strömbäck genast borde ändra sitt lilla uttalande till det mer korrekta:

Spelindustrin dödade det svenska musikundret.

Och

Låt inte spelindustrin förstöra Dreamhack också!

Pingat på Intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Det här inlägget postades i Allmänt, Fildelning, Pirat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Spelindustrin förstör för spelindustrin…

  1. jesse skriver:

    Längre ner i den texten står att läsa att den digitala musik-nerladdningen(lagligt) ökat med 20-30%, så inte undra på att skivförsäljningen sjunker.

  2. Anon skriver:

    Ännu mer intressant är att spelindustrin omfattar mer pengar än filmindustrin, värdlen över.

  3. Ompet skriver:

    Att nedladdning lagligt har ökat med 20-30 % ger inte mycket, då det var otroligt lite nedladdning lagligt på den tiden! Dock har jag läst om något liknande förra året, fast då i Svensk tidning! Att spelindustrin i Sverige håller på att gå om Filmindustrin, och sedan stod det lite om t.ex. EA-Games och Blizzard som storvinnarna..!🙂

  4. Mr Profit skriver:

    Hahaha! Underbart! Touché!

  5. Bengt skriver:

    Oj vad jag blir förvånad… NOT!

    Det är ju bara skivindustrin som inte har förstått att folk som köpt datorer är benägna att köpa datorspel. Och numera har nästan alla en dator.

  6. Anders Andersson skriver:

    När jag besökte upphovsrättsseminariet på Tekniska Museet i Stockholm i våras och ifrågasatte att Copyswede inkasserar ”ersättning” varje gång jag köper blanka CD att spara mina egna fotografier på, så var Per Strömbäck den ende i panelen som gav mig något svar, men jag kunde i svaret inte skönja något beklagande av att systemet ens i det fallet slagit fel.

    I stället påtalade Strömbäck att hans bransch, datorspelsbranschen, minsann inte fick någon andel av ”privatkopieringsersättningen” eftersom det inte fanns någon laglig privatkopiering av datorprogram, men att han inte skulle ha något emot en del av kakan han heller.

    Strömbäck erkänner alltså inte min ensamrätt som upphovsman till mina egna fotografier, utan han ser mitt fotograferande som en potentiell intäktskälla för de företag han företräder. Mycket vill ha mer. Tillhör han månne ”generation gratis” som bara vill ha och ha utan att ge något tillbaka?

    Med branschens eget språkbruk skulle jag alltså kunna kalla honom och hans gelikar för ”tjuvar”, men det gör jag inte, utan jag nöjer mig med det mildare ”snyltare” (i Strömbäcks fall ”snyltare-wannabe” eller vad man skall kalla det; ute efter mina pengar och mina rättigheter är han hur som helst).

    Jag har aldrig köpt ett datorspel i handeln och kommer aldrig att göra det heller. Den kommersiella spelindustrin är uppbyggd på piratkopiering och maffiaverksamhet, och jag vill inte ha ett dugg med den att göra. Skall jag spela något, så skall det vara gratis, för det är enda sättet att se till att mina pengar inte hamnar i orätta händer.

  7. Tor skriver:

    Läs gärna Rasmus Fleischers Musikundret (pdf) där han problematiserar begrepp som musikundistrin och lyfter fram hur siffror på olika sätt blåstes upp och att avgränsningar av de fält som mättes var rätt godtyckliga.

  8. lego skriver:

    Ursäkta men vart f-n är länken till artikeln?. Är egentligen inte meningen att vara otrevlig men extremt irriterande att inte hitta källdata.

  9. anon25343 skriver:

    Jag har länge undrat hur folk inte kan fatta detta. Det kommer ständigt rapporter om hur spelindustrin ökar sin omsättning samtidigt som det går ner för skivindustrin (och filmindustrin?). Kan folk inte se kopplingen här? De borde ju förstå själva att andra människors plånböcker liksom deras egna innehåller ett begränsat med pengar. Således bör ökad konsumtion av en produkt innebära minskningen av en annan, om de befinner sig inom samma område (t.ex. mjölk och spel bör inte påverka varandra särskilt mycket), vilket de gör i detta fall: kultur.

  10. PiratJanne skriver:

    @lego
    Crap. Jag missade visst den. Har uppdaterat posten med länken, men här är den också: http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2009/jun/09/games-dvd-music-downloads-piracy

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s